newspeak

Autor: Miloš Ogurčák | 18.7.2013 o 11:47 | (upravené 18.7.2013 o 12:04) Karma článku: 4,19 | Prečítané:  276x

interaktívny svet sa pomaly ale isto stáva súčasťou toho reálneho a naopak. hranica medzi týmito dvoma svetmi sa pomaly ale isto stiera a ja som veľmi zvedavý kam to všetko vlastne bude smerovať. aj ja som však podľahol tejto závislosti a keď nemám čo robiť, často namiesto knihy sadnem k notebooku a sledujem dianie doma a vo svete. tento príspevok je určený najmä starším ľudom, ktorým slová ako facebook, instagram a twitter veľa nehovoria. mne osobne posledné dve slová tiež nehovoria veľmi veľa, tak sa budem venovať hlavne prvému. samozrejme, že existuje ďalších milión sociálnych sietí a diskusných fór – každé je niečim špecifické, no v podstate sa jedná o to isté s najrôznejšími obmenami a obmedzeniami – niektoré sociálne siete sú určené skôr na fotky, niektoré majú obmedzený počet slov v jednej správe a tak ďalej a tak ďalej.

v prvom rade, dnešná doba sa zrýchlila a slová ďaleko a dlho naberajú úplne iný význam. lietadlom sa dnes človek za dvanásť hodín dostane na druhú stranu zemegule. cez internet sa človek môže rozprávať s hocikým na celom svete v reálnom čase. kdekoľvek na svete sa dajú pozrieť správy z druhej strany planéty. hranice pomaly strácajú význam. väčšina vecí sa už dnes dá vybaviť za počítačom a s tým súvisí zmena jazyka, ktorá sa deje práve teraz.

ľudia často menia reálne sociálne kontakty za interaktívne. cez počítač sa dá pozerať do celého sveta, no aký to je pohľad? najväčšou nevýhodou interaktívnej komunikácie je akákoľvek absencia nonverbálnej komunikácie, ktorá sa však snaží byť nahradená najrôznejšími značkami ako sú napríklad smajlíky. na facebooku nedávno začala nová služba a to síce nálepky. v princípe sa jedná o to isté, akurát znak už nemá veľkosť ako písaý text - je oveľa výraznejší. takáto komunikácia však často vyvoláva zbytočné napätie - cez písmenka sa nedá vyjadriť tón hlasu, ktorý výrazne ovplyvňuje význam slov - tá istá napísaná veta môže byť smrteľná vyhrážka alebo len jemné nevinné podpichnutie. autor tohto výroku mohol myslieť slová úplne inak ako ich prijal ten, komu boli smerované. autor slov tak akokeby strácal moc nad svojimi slovami. okrem tónu hlasu však písmenková komunikácia postráda akékoľvek gestá, alebo mimiku. je to teda len akýsi oklieštený jazyk a práve na to mnoho ľudí zabúda. netreba zabúdať na to, že človek často nemyslí tie slová tak agresívne ako ich človek prijme. sám s tým mám problém.

pri písaní tohto textu som klikol do myšky minimálne stokrát, aby som si skontroloval aktualizácie aj napriek tomu, že neočakávam žiadnu dôležitú správu. pri dopísaní predchádzajúej vety som to urobil zase. mail, facebook, zopár ďalších stránok ktoré ma zaujímajú. hudobný prehrávač. niekedy mám otvorený aj grafický program a robím veľa vecí naraz, čo je ďalším znakom modernej komunikácie. povrchnosť, ktorá sa prejavuje aj v komunikácii. často komunikujem s viacerými ľuďmi naraz a často sa mi stáva, že pošlem správu nesprávnemu človeku. ľudia si už na to zvykli a často sa ma už ani nepýtajú, čo to znamená - takto komunikuje totiž väčšina mladých.

prosím lajkni mi fotku. takúto prosbu vidí väčšina mladých ľudí na monitore niekoľko desiatok krát denne. prosím pomôžte mi v súťaži a lajknite fotku na tomto odkaze. medzi mojimi facebook priateľmi je veľa detí do pätnásť rokov u ktorých som si všimol určitý vývoj. ak je chalan/dievča ešte malý a nedokáže používať sociálnu sieť ako jeho starší kamoši zo školy, nie je tam veľmi aktívny. po čase príde na základné pravidlá a začína sa fotiť, čím tvorí akúsi autobiografickú fotogalériu. často je fotka venovaná konkrétnemu človeku - priateľovi. dotyčný sa na fotke často tvári dosť zvláštne a mne úplne uniká pointa tohto výrazu - predsa len nie som už najmladší. volá sa to duck face. ďalší nástroj, ktorý nasleduje po tomto, sa volá ask.me a tiež som neprišiel na to, ako presne to funguje. človek tam môže akýmsi spôsobom položiť otázku dotyčnému človeku a on mu na ňu môže odpovedať. tuto podľa mňa začína to nezdravé - prečo sa deti nebavia medzi sebou naživo na ulici, ale cez internet? je to pochopiteľné ak sú dvaja ďaleko od seba no totálne nelogické ak sú dvaja z toho istého mesta. do týchto konverzácií podľa mňa vstupuje vyššie spomenutý element chýbajúcej nonverbálnej komunikácie a deti už v mladom veku začínajú považovať takúto formu komunikácie za bežnú. ja som mal to šťastie že v ich veku všetky tieto veci neboli natoľko rozvinuté, takže som sa s kámošmi stretával výhradne naživo.

sociálne siete v podstate vytvárajú nové formy nonverbálnej komunikácie.

lajkovať znamená kliknúť na nápis páči sa mi to. môže sa vám páčiť status, fotka, koment, video, link a tak ďalej a tak ďalej. dá sa súťažit v počte lajkov. lajkom sa dá vyjadriť názor v diskusii, teda lepšie povedané súhlas s názorom niekoho iného, kto práve využíva všetky svoje mozgové bunky aby porazil svojho protivníka v diskusii. kto má viac lajkov vyhráva.

zdieľanie je ďalší moderný spôsob komunikácie, ktorým človek dáva najavo čo sa mu páči, čo sa mu nepáči, z čoho má radosť alebo z čoho sa smeje - a tak ďalej a tak ďalej. je to moderný spôsob vyjadrenia svojho názoru. zdieľať sa dá priamo od zdroja informácie, alebo od priateľa, ktorý to zdieľal tiež. to, od koho zdieľate odkaz, vyjadruje názorovú zhodu s dotyčným človekom a niekedy to môže znamenať aj akúsi poctu, ktorú danému človeku skladáte. nepochopiteľné, čo?

na facebooku existujú dva formy existencie - priateľ a fanpage. priateľ je v podstate fyzická osoba, ktorá ma profil na ktorom prezrádza detaily zo svojho života, lebo facebook je v podstate dobrovoľné udávanie seba samého. niekto je gurmán a pridáva fotky jedál, niekto neustále udáva svoju polohu. práve toto niekedy zachádza do úplných extrémností a niektorí jedinci píšu kde v byte sa práve nachádzajú a čo robia, takže sa z ich profilu môžete dozvedieť kde sa nachádzajú prakticky neustále. facebook a smartfón sú veľkí kamoši. priateľ však môže byť aj právnická osoba ako sa tomu nadáva po právnicky. ľudia, ktorý majú svoj reálny profil, si tak vytvárajú profily pre svoje značky a podobné oné. ako príklad môžem uviesť, že jožko mrkvička sa rozhodne vyrábať tričká a založiť si vlastnú značku a tak si urobí profil pre jožko mrkvička tričká, čím prakticky môže komunikovať sám so sebou, zdieľať veci z jedného profilu na druhý a kontrolovať koľko lajkov má tam, či tam - poprípade zvyšovať počet lajkov na jednom profile statusmi o lajkovaní na profile druhom.

fanpage je niečo podobné ako profil pre značku, alebo niečo podobné. jeden užívateľ môže mať ľubovoľný počet fanpages a môžu byť o úplne hocičom. niektorí ľudia považujú správu fanpage za veľmi podstatnú každodennú prácu a pre niektorých z nich to aj skutočne prináša zisk, no väčšina ľudí to robí len preto, že im to príde zaujímavé. na fanpage si môžete vytvárať fotoalbumy a tak pridávať fotky. môžete tak propagovať svoje idey a životné postoje. ľudia často mávajú úplne nezmyselné fanpages, ktorým však oni pripisujú obrovskú dôležitosť, lebo majú veľa lajkov. je to veľmi zvláštny svet.

ďalším veľmi dôležitým nástrojom je označovanie ľudí na obrázkoch, statusoch, alebo vo videách aj keď títo ľudia sa na fotke, statuse, videu nenachádzajú. je to akási forma propagácie danej veci. príklad: rudo robí hudobnú akciu, na facebooku urobí pre túto akciu event, čiže udalosť. čo to je si rozoberieme nižšie. k tomuto eventu pridá plagát, ktorý si urobil sám na počítači a v tom plagáte označí všetkých potencionálnych hostí. ak dotyčný klikne na to, že chce byť na danej fotke označený, zobrazí sa mu obrázok na profile a autor označenia je spokojný, pretože pagát uvidí veľa ľudí. veľa ľudí mu klikne, že sa akciu zúčastní a všetci sú šťastní.

event, alebo akcia, sa dá taktiež vytvoriť na hocičo. v rámci toho eventu môžete o akcii napísať všetky podrobnosti a uživatelia vám môžu kliknúť, či sa vašej akcie zúčastnia, či sa jej možno zúčastnia alebo sa jej nezúčastnia vôbec. veľmi často sa mi tak stáva, že kamkoľvek prídem, prvá informácia ktorú sa dozviem je, že koľko ľudí potvrdilo svoju účasť na facebooku. ľudia tak prestávajú vnímať rozdiel medzi skutočnou návštevou a kliknutím myškou, pretože nikdy nenastane zhoda medzi týmito dvoma naoko veľmi podobne vyzerajúcimi udalosťami ktoré sú však diametrálne odlišné.

slová na facebooku niekedy môžu znamenať viac ako len akýsi zhluk písmen, ktorý niečo znamená v reálnom jazyku. slová na facebooku totiž môžu znamenať oveľa viac a keď nie sú obyčajne čierne, ale modré, skrýva sa pod nimi poklad, čiže odkaz na ktorý môžete klikať a zisťovať ďalšie a ďalšie nepodstatné skutočnosti.

facebook používa veľmi sofistikovanú metódu na to, aby ste na neho čo najviac klikali. aj keď máte práve otvorenú inú stránku, alebo poprípade máte otvorený iný program, väčšinou v pozadí vidíte jemné blikanie nejakej zmeny vo facebookovom okne vášho prehliadača a pri každej novinke začujete typický neprehliadnuteľný facebook sound notification, ktorý vás núti okamžite klikať a zisťovať čo je nové.

ďalším fenoménom dneška je okrem rytmusa aj instagram, ďalšia sociálna sieť zameraná hlavne na fotky a po novom už aj na videá. ja som mimo tohto sveta najmä z dôvodu nevlastnenia smartfónu, pre ktorý je táto aplikácia určená prednostne. okrem fotky tam človek pridáva aj ich krátke popisy, ktoré však s hovoreným slovom nemajú nič spoločné a človek ktorý tomu nerozumie po prečítaní popisu nemá ani šajnu čo tým chcel autor povedať. jazyk sa tam dehonestuje na označenie symbolov. symbol @ znamená užívateľa, takže ak chcete na fotke označiť ruda, napíšete @rudo. ďalším dôležitým symbolom je hash tag, čiže #, ktorým označujete akési pojmy, alebo kľúčové slová, takže keď odfotím psa, ktorý nemá na instagrame konto, napíšem miesto slova pes #pes. ak som však svojmu psovi konto urobil, už je z toho @pes. takže #blog #sme #ogurcak #newspeak.

všetky tieto stránky, aplikácie, sociálne siete alebo ešte neviem čo, sú zadarmo. nemusíte platiť za ich používanie. ak sa pýtate z čoho teda ich autori a správcovia žijú, je to reklama. priama reklama na facebooku je vo svojej lište, no facebook je veľmi sofistikovaná metóda. veľmi by ma zaujímalo ako ten facebook ukazuje ľuďom podstatné novinky, pretože je to samotný veľký brat ktorý určuje čo je pre vás dôležité. často sa medzi týmito novinkami ukáže niečo, čo len okrajovo súvisí s tým, čo vás zaujíma. väčšinou len niekto z vašich priateľov klikol, že sa mu to páči a facebook vám tento fakt vyhadzuje na oči pri každom jeho zapnutí. táto vec však najviac zaujíma ich, pretože to je väčšinou reklama na niekoho/niečo, ktorá je platená a jedinec so slabšou schopnosťou spracovania informácií je takto hneď chytený. mne napríklad facebook stále vyhadzuje reklamu na tesco odvoz potravín až domov, alebo rôzne platené fanpages na ktoré som neklikol a facebook sa ma neustále snaží presvedčiť, že nie je nič lepšie ako lajknúť túto stránku. po kliknutí na odstránenie tejto skvelej novinky sa na mojom facebooku okamžite objaví podobný produkt a zase ma to žiada o zabratie mojej šedej kôry nezmyselnými produktami, či už sú to telekomunikačné spoločnosti, alebo výrobcovia alkoholu, poskytovatelia najbizarnejších služieb a podobne. ďakujem neprosím.

dnešná hodnota sa ráta vo views, počte lajkov a počte lajkov od prominentných ľudí.

 

takto nejak vyzerá svet na facebooku.

neváhajte a prihláste sa sa aj vy čo najskôr!

veď je to predsa zadarmo!!!

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.

PLUS

Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami.

KULTÚRA

Vybrali sa na nebezpečnú púť za úžasným jedlom

Niekoľko rokov vchádzali do arabských kuchýň, kde sa dozviete aj to, čo nechcete.


Už ste čítali?